Interactie om relatie met je doelgroep op te bouwen is bullshit!

Als je je marketing goed voor elkaar hebt, heb je een relatie met je klanten, je doelgroep. Aan zo’n relatie werk je door interactie. Hoe meer interactie, hoe loyaler de klant.

FOUT

Groot consumentenonderzoek wijst uit dat dit 3 nieuwe marketing mythen zijn. Theoretisch klinken ze goed. Logisch zelfs. Maar de praktijk wijst anders uit. Dus kijk uit:

  1. Klanten willen geen relatie met een merk
  2. Met interactie bouw je geen relatie
  3. Meer interactie is niet altijd beter

Voordeel, voorrang, voorrecht
Okay, dit geldt niet voor elke consument, maar een grote groep kan zich helemaal niets voorstellen bij een ‘relatie’ met een merk (77%). Ze willen gewoon iets van de 3 v’s (de bekende voordeel, voorrang, voorrecht).

Waar staat jouw merk voor?
Relaties ontstaan omdat je waarden deelt. Met mensen en – sommige organisaties zijn daar heel sterk in – met merken. Dus deel vooral waar je voor staat.

Koester aandacht
En ook de ontmaskering van de 3e mythe is bij nader inzien niet zo verrassend. Het onderzoek heeft geen lineair verband kunnen vinden tussen interactie en loyaliteit. Wees zuinig op de aandacht die je krijgt en verpest het niet door ‘vervelend’ te worden.

Dus mocht je je afvragen waarom ik niet gewoon die Facebook page voor je aanmaak, maar door blijf ‘zeuren’ over wie je bent, waar je voor staat en wat je nu eigenlijk wil: this is why.

Het is het grote idee erachter wat telt – ook op social media!

 

Geïnspireerd door de blog van Karen Freeman, Patrick Spenner en Anna Bird op Harvard Business Review – gevonden via Customer Media blog;-)

fotografie: Chumsdock via Creative Commons

Be Sociable, Share!
This entry was posted in Communicatie, Social Media and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *